Zdravější náhrada cukru a soli

Ahoj! Dnes pro vás mám trochu netradiční článek. Možná jste si všimli, že jsem vytvořila nové záhlaví blogu a kromě zaměření beauty jsem přidala ještě fashion a lifestyle. Ráda bych svůj blog obohatila o rozmanitější články, i když ty kosmetické určitě stále budou mít nejhlavnější podíl. Doufám, že se vám tato malá změna bude líbit a teď už k dnešnímu článku.


Není to tak dlouho, co jsem v DM boxu objevila růžovou Himalájskou sůl, o které jsem do té doby neměla tušení. Dlouho jsem také uvažovala o nějaké zdravější náhradě cukru a kromě cukru třtinového, který všichni jistě znáte, jsem na stránce notino.cz narazila na cukr kokosový, který pro mě byl také novinkou a nedalo mi ho nevyzkoušet. A právě o těchto dvou variantách zdravějšího dochucování jídel bych vám dnes ráda řekla něco víc.

Himalájská růžová sůl


Jak jistě víte, sůl je pro naše zdraví důležitá, ovšem jen v určitém množství. Zvýšené solení (denní dávka soli by měla být do 5 g) je rizikovým faktorem pro nejrůznější onemocnění, mezi ty nejčastější patří kardiovaskulární choroby (hypertenze, infarkt) a onemocnění ledvin.

Běžná kuchyňská sůl bývá většinou vysoce rafinovaná a jedná se téměř o čistý chlorid sodný. Naproti tomu Himalájská sůl obsahuje 84 přírodních složek a minerálů, které jsou nezbytné pro naše zdraví a neobsahuje žádné chemické látky ani přídavky.



Na rozdíl od klasické soli má Himalájská sůl spoustu kladných vlivů na náš organismus, například kontroluje hladinu vody v těle (nadměrná konzumace běžné soli vodu v těle zadržuje), reguluje krevní tlak, vyrovnává pH v těle, pomáhá s regulací cukru v krvi, pomáhá absorbovat živiny, zajišťuje zdraví cév a kostí,... S konzumací této soli je to o něco volnější, přesto je však nutné její konzumaci nepřehánět.

Co se týče chuti, tak nepoznáte rozdíl. Himalájská sůl se kromě dochucování dá také použít jako sůl do koupele, na pročištění nosních dutin, kloktání nebo ji můžete přidat do peelingu. Jediný rozdíl je v ceně, 500 g této soli seženete obvykle od 50 do 100 Kč.

Zdroj informací: http://vyvazenezdravi.cz/himalajska-sul-jeji-prinos-pro-nase-zdravi

Kokosový cukr


V dnešní době je hodně oblíbený kokosový olej, který má nejspíš spousta z nás doma a jeho využití je opravdu všestranné. V oblasti gastronomické se také stalo velmi oblíbenou záležitostí kokosové mléko a já bych k nim do trojice ráda přidala právě kokosový cukr.

Možná také milujete sladké jako já a rádi si dopřejete něco nezdravého. Proto když si to sladké mám doma udělat sama, není nic jednoduššího, než se snažit použít co nejvíce zdravých surovin. Nepatřím k těm, kteří musí mít ve všem zdravou mouku, vločky a podobně, ale alespoň ten cukr je dobrým začátkem.



Kokosový cukr je velmi specifický svou tmavě hnědou barvou a karamelou vůní i chutí. Mě osobně ale voní trochu spáleně, nicméně chuť je příjemná. Jeho výhodou je nízký glykemický index (GI 35, klasický cukr má GI zhruba 60, pravá glukóza 100) - cukr se tak pomaleji vstřebává do krve.

Můžete ho použít ke slazení horkých i studených nápojů (pozor, nápoj trochu obarví) i na pečení. Je bez alergenů a GMO free. Opět zde musíte počítat s vyšší cenou, 500 g vás vyjde zhruba na 100 Kč.

Zdroj informací: http://www.parfums.cz/wolfberry/bio-kokosovy-cukr/


Používáte klasická dochucovadla nebo používáte také nějaké zdravější varianty?

25 komentářů

  1. Já tedy žádný takovýhle speciálnější produkty nepoužívám, ale vždy jsem chtěla, jen jsem si myslela, že ceny jsou ještě vyšší, možná vyzkouším alespoň ten kokosový cukr :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hodně to záleží na tom, jak hodně doma cukr člověk využívá nebo jestli je to pro jednoho člověka nebo celou rodinu. U mě doma by to jako náhrada cukru neprošlo, takže to používám jen já a přítel, když si jídlo děláme sami :-)

      Vymazat
  2. Když vařím pro sebe, tak solím fakt minimálně, naopak táta solí dost, takže se to pak vyrovná. Cukr jako takový moc nepoužívm, protože nepeču a mamka by tento kvůli ceně určitě nepoužila. Ale ještě musím omezit čokoládu a sušenky a nahradit je ovocem, to se mi pořád moc nedaří. Určitě si ale myslím, že tyhle lepší dochucovadla jsou fajn. Když už nic jiného, tak cena donutí člověka s nimi šetřit :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, to čokoládu a sušenky bych měla taky omezit, ale to se asi jen tak nepodaří, jsem na tom pomalu závislá mít každý den aspoň kousek něčeho sladkého a bohužel všechny ty zdravé pamlsky nejsou většinou nic pro mě :-D Alespoň to ovoce se snažím jíst co nejčastěji :-)

      Vymazat
  3. Ja pri varení a pečení používam už len kokosový cukor. Viac mi to chutí a teší ma, že je to aj zdravšie. Rovnako som nedávno kúpila aj himalájsku soľ, zatiaľ sa snažíme skamarátiť :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se nejdřív bála, aby mi vůbec chutnal, když jsem cítila tu spálenou vůni namísto slibované karamelové :-D Ale nakonec je chuť naštěstí moc dobrá :-)

      Vymazat
  4. Těším se na nové články. Já používám doma stále ty klasické ochucovadla, ale hodně mě v tvém článku zaujala himalájská sůl, tak se po ní zkusím podívat. :-)
    welcometomyworld

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My doma používáme taky klasiku, tyhle varianty používám jen když sama něco vařím nebo ochucuji, ale až budu bydlet sama, tak bych je chtěla používat pravidelně :-)

      Vymazat
  5. Kokosový cukr uplně miluju a himalájská sůl je naprosto parádní! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem si obě ochucovadla moc oblíbila :-)

      Vymazat
  6. Kokosový cukr mi ještě do ruky nepřipadl. Nakolik je to zdravější verze oproti třeba stévii? Já ještě do nedávna měla právě stévii za to nejlepší na slazení tím, že je to prakticky jen sladká kytka.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Co jsem hledala na internetu, tak někde říkají to a někdo ono, ale možná je stévie ještě o něco lepší už jen tím, že by měla být několikanásobně sladší než cukr a přitom je mnohem zdravější, takže jí stačí málo :-) Kokosovým cukrem sladím na množství tak nějak stejně jako obyčejným :-)

      Vymazat
  7. absolutna parada moje must have a hlavne kokosovy cukor bola laska na prvu lyzicku :) snazim sa necukrovat vo vseobecnosti ale obcas treba osladit zivot :)
    galantosfun

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To já právě sladím skoro vše, jako i čaje, kávu a tak, takže jsem chtěla využít alespoň nějakou trochu zdravější variantu :-)

      Vymazat
  8. Himalájskou sůl znám. A kokosovém cukru jsem toho moc neslyšela, ale určitě je to super náhrada :)
    FOXIE SIMMA

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já na něj také narazila poprvé teprve nedávno, ale hned jsem se ho rozhodla vyzkoušet :-)

      Vymazat
  9. Ten kokosový cukor mi padol do oka už dávnejšie.. no teraz som sa donútila k jeho kúpe. Krásny článok, teším sa na ďalšie! ♥ :)

    OdpovědětVymazat
  10. Zajímavý článek! Produkty jsem nezkoušela, ale ten kokosový cukr mě moc láká.

    Festivalové nezbytnosti

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě je to fajn něčemu takovému dát šanci, přinejmenším z toho má člověk lepší pocit, když si do kafe nenasype klasický cukr :-D

      Vymazat
  11. Ani si nevieš predstaviť, ako si ma týmto článkom potešila! Je pekné, že sa konečne začínajú ľudia obzerať po zdravších jedlách a myslia na svoje zdravie. My doma himalajskú soľ používame viac než rok, no kokosový cukor sme ešte nevyskúšali, aj keď trstinový je už jediný, ktorý končí v našich nákupných taškách.:)
    Lily Of the Valley ││ Facebook page

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Snažím se, i když u mě je to s tím zdravým jídlem těžké, nejím skoro žádnou zeleninu a miluju sladké, takže se snažím jíst aspoň hodně ovoce a právě zkouším používat aspoň takové náhražky :-)

      Vymazat
  12. O tom kokosovém cukru jsem nikdy neslyšela a docela bych do něho šla a vyzkoušela ho :) Mě ty náhražky ale samy o sobě docela nevyhovují. Možná proto, že jsem zvyklá na běžný cukr, ale třeba u stévie mě hrozně obtěžuje ten ocas tý chuti. Ten tón se pak děsně drží na jazyku... prostě ne. Ale tohle mě zaujalo :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se toho taky bála, protože mi všechny ty zdravé varianty všeho moc nevyhovují a jsem asi zhýčkaná vším tím nezdravým :-) Ale tak asi nejsem ten typ člověka, co by hned začal nahrazovat klasickou mouku, mléko a já nevím co všechno :-) Ale u těch ochucovadel jsem to chtěla zkusit a překvapivě mě to vyhovuje :-)

      Vymazat
  13. Kokosový cukr je výborný :) Snažím se také používat zdravější ochucovadla, v poslední době jsem si oblíbila xylitol, škoda jen, že je tak drahý :( Stévii bych používala ráda, ale trochu mi vadí její chuť. V tomhle je xylitol jedinečný, že chutná v podstatě stejně jako cukr.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý milý komentář ♥